Les editorials en la realitat digital: estat de la qüestió

Les editorials en la realitat digital: estat de la qüestió
“El mon editorial es mou!!!”, sentin a tort i a dret, però, cap a on? Per saber-se adaptar o triar el camí a seguir en un entorn en canvi constant és imprescindible conèixer amb precisió què succeeix al nostre entorn, què està fent la competència, quins són els punts fonamentals que cal tenir presents si volem adequar-nos a aquest entorn o introduir-nos-hi des d’una nova perspectiva.
Tot això és el que aconsegueix l’informe Indústria editorial 2.0: tendències, oportunitats i reptes davant la digitalització del llibre, elaborat per l’equip de Dosdoce.com (Arantxa Mellado, Guillem Rojas, José Antonio Vázquez, Silvia Clemares i Javier Celaya) en col·laboració amb l’equipo del Departament d’Empresa i Ocupació de la Direcció General d’Indústria de la Generalitat de Catalunya (Teia Rodeja i Tomàs Megía).
D’entre els diversos aspectes que analitzen, destaca els “Aspectes claus de la digitalització”, que serveix de manual de conceptes bàsics per a editors: quins processos, eines i formats cal tenir presents a l’hora d’entrar en l’edició digital. Dit d’una altra manera, em sona això del DRM, l’XML, la digitalització dels fons, però no sé ben bé què són ni com ho puc implementar-ho en la meva editorial. Aquí trobaran respostes.
Ara bé, el capítol que destaca és “Anàlisi de possibles nous models de negoci”. Una finestra oberta a la realitat de l’edició digital al món. Perquè editar en digital no vol dir publicar un e-book com a còpia del format en paper (tot i que també). Vol dir repensar el model de negoci: l’edició textual, però també la difusió, la distribució, els models de consum, la incidència de les xarxes socials i de sistemes de recomanació socials o tecnològics…
Fixem-nos-hi. Tot plegat no és tan estrany. Tots som conscients que en l’àmbit de la indústria discogràfica, la tecnologia ha canviat el model de negoci: compra de cançons (no de CD), consum en línia gratuït i sota pagament (spotify), augment d’ingressos per concerts, reducció del preu final de la cançó, proper al que es considera un preu “just”…
En “Anàlisi de possibles nous models de negoci” exposen casos que tenen com a comú denominador haver crear models de negoci pensats des de l’entorn digital, tenint molt clar que cal fonamentar-se en els modes de distribució, consum i pagament. La definició d’aquets tres vèrtexs conformarà el triangle del model de negoci.
Alguns dels casos que expliquen són: el model de continguts en obert, la venda a perpetuïtat, el lloguer o pagament per visió (pay-per-view), el pagament per lectura o micropagaments, la subscripcio, la fragmentació del contingut, la creació de comunitats, el model de continguts de prepagament instal·lats en un dispositiu, la venda a biblioteques, el model de continguts en núvol… I un apartat especial dedicar a “Models de negoci en continguts educatius”.
En definitiva, molt recomanable per fer-se una imatge de qualitat de la situació actual en l’àmbit de l’edició digital i un bon ajut per a l’edició tradicional que vol competir.
– Lectura en línia
http://www.gencat.cat/empresaiocupacio/industria/Diagnosis/08_editorial_digital/index.html
– En PDF
http://www20.gencat.cat/docs/empresaiocupacio/19%20-%20Industria%20i%20Seguretat%20Industrial/Documents/Arxius/08_EDITORIALDIGITAL.pdf

“El mon editorial es mou!!!”, sentin a tort i a dret, però, cap a on? Per saber-se adaptar o triar el camí a seguir en un entorn en canvi constant és imprescindible conèixer amb precisió què succeeix al nostre entorn, què està fent la competència, quins són els punts fonamentals que cal tenir presents si volem adequar-nos a aquest entorn o introduir-nos-hi des d’una nova perspectiva.

Tot això és el que aconsegueix l’informe Indústria editorial 2.0: tendències, oportunitats i reptes davant la digitalització del llibre, elaborat per l’equip de Dosdoce.com (Arantxa Mellado, Guillem Rojas, José Antonio Vázquez, Silvia Clemares i Javier Celaya) en col·laboració amb l’equipo del Departament d’Empresa i Ocupació de la Direcció General d’Indústria de la Generalitat de Catalunya (Teia Rodeja i Tomàs Megía).

D’entre els diversos aspectes que analitzen, destaca els “Aspectes claus de la digitalització”, que serveix de manual de conceptes bàsics per a editors: quins processos, eines i formats cal tenir presents a l’hora d’entrar en l’edició digital. Dit d’una altra manera, em sona això del DRM, l’XML, la digitalització dels fons, però no sé ben bé què són ni com ho puc implementar-ho en la meva editorial. Aquí trobaran respostes.

Ara bé, el capítol que destaca és “Anàlisi de possibles nous models de negoci”. Una finestra oberta a la realitat de l’edició digital al món. Perquè editar en digital no vol dir publicar un e-book com a còpia del format en paper (tot i que també). Vol dir repensar el model de negoci: l’edició textual, però també la difusió, la distribució, els models de consum, la incidència de les xarxes socials i de sistemes de recomanació socials o tecnològics…

Fixem-nos-hi. Tot plegat no és tan estrany. Tots som conscients que en l’àmbit de la indústria discogràfica, la tecnologia ha canviat el model de negoci: compra de cançons (no de CD), consum en línia gratuït i sota pagament (spotify), augment d’ingressos per concerts, reducció del preu final de la cançó, proper al que es considera un preu “just”…

En “Anàlisi de possibles nous models de negoci” exposen casos que tenen com a comú denominador haver crear models de negoci pensats des de l’entorn digital, tenint molt clar que cal fonamentar-se en els modes de distribució, consum i pagament. La definició d’aquets tres vèrtexs conformarà el triangle del model de negoci.

Alguns dels casos que expliquen són: el model de continguts en obert, la venda a perpetuïtat, el lloguer o pagament per visió (pay-per-view), el pagament per lectura o micropagaments, la subscripcio, la fragmentació del contingut, la creació de comunitats, el model de continguts de prepagament instal·lats en un dispositiu, la venda a biblioteques, el model de continguts en núvol… I un apartat especial dedicar a “Models de negoci en continguts educatius”.

En definitiva, molt recomanable per fer-se una imatge de qualitat de la situació actual en l’àmbit de l’edició digital i un bon ajut per a l’edició tradicional que vol competir.

Lectura en línia

– En PDF

Be Sociable, Share!

About the Author