List

Se’n parla molt d’això dels llibres digitals, tot i que tal com els entenem, tenen els dies comptats. A qui l’interessa un e-book que gairebé només pot fer el mateix que un llibre? Per això cal tant dispendi en tecnologia?

No ens enganyem, els dispositius e-books que hem vist fins ara (a grans trets) poca cosa ens oferien, més enllà de canviar el cos de la lletra fer cerques al text i poder dur-nos milers de llibres a la butxaca (tot i que quants lectors realment necessiten dur tants exemplars al damunt?).

Aquests dispositius, gràcies a la tinta electrònica, oferien lectura còmode i amable en blanc i negre. De manera que retornàvem a la irrealitat de la manca de color. Els manuscrits duien color, les miniatures i caplletres eren acolorides, les pintures a les cavernes (una mena de lletra icònica) també.

Finalment, ha arribat E Ink, la tinta electrònica a color.

Tot i això, tenen sentit uns dispositius que permeten poc més que llegir? Especialment quan tots coneixem les funcionalitats que ofereixen altres eines com l’iPad. I no es tracta de reblar-ne les bonhomies, però sí de conèixer què ens ofereix.

Els iPads tenen integrats característiques en el maquinari que poden ser utilitzades en la creació de llibres per a aquest entorn, com la geolocalització, l’acceleròmetre, el so o la càmera.

Una realitat que converteix els llibres en interactius, ja que permet al lector tenir una experiència lectora del tot diferent.

Fixem-nos especialment en els llibres per a infants i joves. Un cas paradigmàtic és la versió per a iPad d’Alícia al país de les meravelles, titulat Alice in New York. A més de llegir, podem jugar,  moure la pantalla, veure com elements es belluguen, so…

Disposa de 136 pàgines, 27 il·lustracions interactivas i imatges amb interacció. Millor fer-hi un cop d’ull als vídeos següents:

Tot un seguit de possibilitats de la tablet que no ofereixen els e-books tradicionals. Per aquesta raó, estic convençut que el futur dels llibres electrònics són més propers a l’iPad que a la resta de dispositius. Perquè, no ens enganyem, els editors que decideixen fer el pas a l’edició digital, acostumen a fer poc més que oferir exactament el mateix producte que en paper en un altre format (normalment un arxiu .ePub o .pdf). Fan trampa, editen per al món digital amb les mateixes tècniques que les de l’analògic. Postser hauran de sorgir editorials nadives en l’àmbit digital que facin productes que realment explotin les capacitats tecnològiques dels dispositius. Sempre en paral·lel podrà seguir la venda de versions digitalitzades de productes en paper que no són gens menyspreables, atès que ofereixen la distribució mundial per internet i la perivència de l’edició més enllà de la tirada concreta, per no dir el senzill accés a la cultura des de qualsevol ubicació.

L’evolució cap al llibre interactiu, participatiu, ens obligarà a plantejar-nos què és la literatura electrònica. Fins ara dèiem que es caracteritzava per ser creada per a entorns digitals i que no podia ser impresa. Aleshores, com haurem de considerar obres com Alice in New York?, pensades, programades i llegides per a / en  l’entorn digital?

Be Sociable, Share!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *